Reklama ogólnosieciowa

Poradnik -> Wielka Brytania -> Wspomagane samobójstwo

Wspomagane samobójstwo

2009-07-16 12:08:17

nowa moda brytyjskich celebrytów? nowa moda brytyjskich celebrytów?
Słynny brytyjski dyrygent Edward Downes wraz z żoną zakończyli życie w szwajcarskiej klinice eutanazyjnej. To woda na młyn dla zwolenników legalizacji eutanazji, bo w Wielkiej Brytanii trwa bitwa o liberalizację prawa w kwestii wspomaganego samobójstwa.

Edward Downes, były główny dyrygent Orkiestry Filharmonicznej BBC, oraz jego żona Joan zmarli w piątek “spokojnie i w okolicznościach, jakie sami wybrali” – poinformowały ich dzieci.

- Po 54 latach wspólnego szczęśliwego życia, zadecydowali się je zakończyć, zamiast prowadzić dalszą walkę z poważnymi problemami zdrowotnymi – głosi oświadczenie wydane przez rodzinę dyrygenta.

 

Reklama ogólnosieciowa

85-letni Downes po latach kariery, którą bliscy nazwali “długą, dynamiczną i znaczącą”, pod koniec życia niemal stracił słuch i wzrok. U jego 74-letniej żony, byłej tancerki i choreografki, zdiagnozowano śmiertelny nowotwór. To sprawiło, że nie mieli już więcej chęci do życia. Downes zdecydował, że nie chce przeżyć żony.

Śmierć małżeństwa, osób znanych i cenionych w Wielkiej Brytanii, nie wywołałaby może takiego rozgłosu, gdyby nie tocząca się właśnie debata o zmianie prawa w kwestii wspomaganego samobójstwa. Zarówno ta forma samobójstwa jak i eutanazja są w tym kraju bezprawne a za pomoc w dokonania eutanazji grozi kara do 14 lat więzienia.

Brytyjczycy mogą jednak legalnie wyjeżdżać za granicę w celu poddania się eutanazji. Zabronione jest jedynie pomaganie im w tym, np. ułatwianie wyjazdu (poprawka w tej sprawie została odrzucona tydzień temu w Izbie Lordów).

Policja w Greenwich wszczęła śledztwo, by sprawdzić okoliczności eutanazyjnej podróży państwa Downes. Są to jednak raczej rutynowe działania. Nikomu nie postawiono dotychczas zarzutu w sprawie pomagania przy wyjeździe do eutanazyjnej kliniki.

W grudniu ubiegłego roku prokuratura zdecydowała, że nie podejmie nawet działań w stosunku do rodziny 23-letniego Daniela Jamesa. Chłopak wyjechał do Szwajcarii, by poddać się eutanazji, gdy podczas gry w rugby uległ wypadkowi i od pasa w dół został sparaliżowany.

Co roku do Szwajcarii przybywa wielu cudzoziemców, by skorzystać z usług klinik takich jak Dignitas, które legalnie obsługują zagranicznych klientów, nakręcając tzw. turystykę eutanazyjną. W zeszłym roku w Dignitas zmarło conajmniej 100 Brytyjczyków.

 

AJ/Guardian.co.uk
opracowanie:bibula.com

Oceń artykuł
Uwaga: Właściciele serwisu nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za sposób w jaki są używane artykuły, bądź podejmowane decyzje na ich podstawie.

Jeżeli lubisz ten artykuł to pomóż nam go rozpowszechnić:

  • Umieść na NK
  • Wykop to
  • Umieść na Flakerze
  • Umieść na GG
Komentarze (11)
straszne, ze ludzie nie potrafia widziec celu w cierpieniu i wybieraja droge na skroty, ale czego sie spodziewac po spoleczenstwie, ktore zabija nawet dzieci (nienarodzone).
  • 2009-07-18 02:54
  • Cytowanie selektywne Cytuj całego posta
Poparcie: 0
jeszcze 20 lat temu aborcję uważano jako jedyny skuteczny środek antykoncepcyjny i większość dzisiejszych babć ją stosowało..

dziś jak ktoś schorowany i stary chce po swojemu zakończyć swoje własne życie jest to sensacją na skalę światową - świat się zmienia, ludzkie podejście też.
  • 2009-07-18 21:54
  • Cytowanie selektywne Cytuj całego posta
Poparcie: 0
coz, zycie trzeba szanowac, bez wgzledu na to czy ktos jest schorowany czy jeszcze w lonie matki. Latwe i proste rozwiazania nie zawsze sa dobre, sa tylko latwe.

moze w twoim srodowisku uwazano aborcje za cos normalnego i pewnie jeszcze na imprezach sie gadalo ile to sie juz ich nie mialo, ja zostalem inaczej wychowany.

Powiedzenie, ze swiat sie zmienia i ludzkie podejscie tez jest wyjatkowe niemadre, jak zacznie brakowac lozek w szpitalach i zaproponuja usmiercanie wszystkich nieulaczalnie chorych to tez tak powiesz? Bzdura!

Zycie jest swiete i nikt lacznie z matkami i osobami chorymi nie ma prawa jego odbierac ani sobie ani innym. Jako katolik mam wartosci niewzruszone bez wzgledu na to jaki jest czas. Komformizm jest tym o czym ty piszesz i od tego zaczyna sie upadek.
  • 2009-07-19 00:02
  • Cytowanie selektywne Cytuj całego posta
Poparcie: 0
no cóż.. ja szanuję życie - swoje, moich dzieci, walczyłam o urodzenie dzieci, żeby móc je urodzić zdrowe, każdą ciążę miałam zagrożoną, każdą lekarze ratowali.. wiem, jak się czuje matka, która widzi swoje umierające dziecko - bezsilność, złość i rozpacz.. - tego się nie da opisać!

moja wypowiedź dotyczy tego, co się dzieje na świecie i jak się zmienia mentalność ludzka, a nie własnych doświadczeń w tym temacie.

w latach chyba pięćdziesiątych podawano kobietom pigułki antykoncepcyjne, które powodowały, że rodziły się dzieci ułomne, bez kończyn, bez kości, często nazywane potworkami, ale lata trwało to, zanim je wycofano.. i dlatego wtedy dla większości kobiet jedyną skuteczną metodą antykoncepcyjną była aborcja.

i nie było to moje środowisko, mówię tu ogólnie o światowym ówczesnym trendzie.
  • 2009-07-19 00:17
  • Cytowanie selektywne Cytuj całego posta
Poparcie: 0
no to ciebie zle zrozumialem, myslalem ze to byl twoj poglad.
Masz racje, ogolno swiatowy trend sie zmienia, wg mnie dlatego, ze mamy sklonnosci do akceptowania malutkiego zla, ktore po pewnym czasie staje sie norma i juz nie jest zle. Pojawia sie kolejne malutkie zlo itd. az w koncu to co dla naszych dziadkow moglo nie byc do zaakceptowania 40 lat temu, to teraz jest norma i nikomu juz to nie przeszkadza.
  • 2009-07-19 01:42
  • Cytowanie selektywne Cytuj całego posta
Poparcie: 0
Dawid napisał(a):
myslalem ze to byl twoj poglad.


od dłuższego czasu uciekam od ukazywania swoich poglądów - ja swoje w necie przeszłam, moje dzieci też, co lepsze, ci co nas skrzywdzili żyją w poczuciu dobrze spełnionego obowiązku..

ale dużo wiem, na wiele tematów i czasem się wypowiadam, tak po prostu ;-)
i czasem nie tak, jak wszyscy..

a zło zawsze jest złem, nieważne czy malutkie czy duże.. gdy słyszę historię o kradzieżach to stają mi przed oczami osoby, które z pracy brały długopisy, ryzy papieru, korzystały z netu w godzinach pracy.. katolicy, uczciwi - ale tylko w ich mniemaniu i powiem więcej - na moje zdanie w tym temacie byli strasznie oburzeni, że pozwoliłam sobie na krytykę ich zachowania. to tylko jeden przykład, czubek góry lodowej.
  • 2009-07-19 02:04
  • Cytowanie selektywne Cytuj całego posta
Poparcie: 0
anieliczka napisał(a):
a zło zawsze jest złem, nieważne czy malutkie czy duże..

no tak, ale i tak uwazam ze mozna mowic o wiekszym i mniejszym zlu
  • 2009-07-19 18:00
  • Cytowanie selektywne Cytuj całego posta
Poparcie: 0
Dawid napisał(a):
no tak, ale i tak uwazam ze mozna mowic o wiekszym i mniejszym zlu


ja tego nie rozpatruję w takich kategoriach - zaczyna się zawsze od małego, a potem..
  • 2009-07-19 18:04
  • Cytowanie selektywne Cytuj całego posta
Poparcie: 0
no tak, ale tez nie mozna powiedziec ze zlo jest zlu rowne - bo tak sie tez wypatrza calosc.
Latwo jest zrobic cos malo zlego, trudniej lub rzadziej sie robi cos bardziej zlego.
  • 2009-07-19 22:53
  • Cytowanie selektywne Cytuj całego posta
Poparcie: 0
Dawid napisał(a):
no tak, ale tez nie mozna powiedziec ze zlo jest zlu rowne - bo tak sie tez wypatrza calosc.
Latwo jest zrobic cos malo zlego, trudniej lub rzadziej sie robi cos bardziej zlego.


trudno się z Tobą nie zgodzić, małe zło jest jakby "przypasowane" do natury ludzkiej, potwory z ludzi wychodzą w sytuacjach ekstremalnych i spektakularnych.. poza tym to co dla jednych jest rzeczą normalną (właśnie usuwanie ciąż, seksualne orgie, narkotyki, pobicia, zbrodnie - nie oszukujmy się - takich ludzi jest na pęczki na całym świecie), innych przyprawia o zgrozę i obrzydzenie..
  • 2009-07-19 23:27
  • Cytowanie selektywne Cytuj całego posta
Poparcie: 0
no wlasnie, bardzo chcialbym sie z toba nie zgodzic, ale masz racje, dla wielu ludzi jest normalne to co jest dla innych niedopuszczalne.
  • 2009-07-20 00:52
  • Cytowanie selektywne Cytuj całego posta
Poparcie: 0

Dodaj komentarz

Przepisz kod*

Nazwa użytkownika:*

Treść komentarza:*

angry Mr. Green not happy Wink Rolling Eyes Crying or Very sad Embarassed Razz Laughing n n n n n n n n

Reklama ogólnosieciowa